Ape yg Boleh Sy Bantu?? ^_^ x

Nama:
Email Address:
Contact No.
Anda Berminat untuk: Turunkan berat badan
Naekkan berat badan
Perbaiki tahap kesihatan
Keje part time

This contact form was created by Freedback.

Sunday, May 22, 2011

Tahukah Anda???? ISTINJAK & ADAB2XNYA ?

Selalu kita masuk ke tandas... disebabkan oleh NATURE CALL..... Tp taukah kita.. Apakah adab2x memasuki tandas yang berteraskan Sunnah Rasulullah? Disini ada jawapannya...


1. Memasuki tandas @ bilik air dengan memulakannya dengan melangkah kaki kiri terlebih dahulu (H.R Tirmidzi). Membaca doa’ masuk tandas terlebih dahulu.
Doa:



2. Keluar dari tandas dengan memulakan kaki kanan terlebih dahulu. (H.R Ibnu Majah)

3. Membaca doa keluar dari tandas: DOA

4. Tandas adalah tempat berkumpulnya syaitan, lebih lama kita didalamnya tanpa keperluan adalah mudharat pada kita, maka disunnahkan agar jangan lama2x di dalam tandas. Sebaiknya bila sudah selesai melunaskan hajat secepatnya keluar dari tandas. (H.R. Ibnu Majah).

5. Jgn membawa lafaz @ tulisan “Allah” dan lafaz “Muhammad” @ ayat2x Al-Quran ke dalam tandas. ( H.R. Nasai)

6. Digalakkan memakai penutup kepala semasa berada di dalam tandas @ bilik mandi dan membukanya sekira ada keperluan untuk membasahkan rambut kita sendiri. (H.R. Ibnu Saad).

7. Ketika membuang hajat, seeloknya jangan menghadap kea rah kiblat dan jangan pula membelakangkannya tetapi menghadaplah selain dari arah kiblat. Dibolehkan untuk menghadap atau membelakangi kiblat bila berada di dalam bangunan. Itu pun bila keadaan memaksa.(H.R. Bukhari, Nasai, Muslim, Tirmidzi)

8. Buang air besar dan kecil hendaklah dalam keadaan mencangkung. (Seeloknya mencangkung lah mengikut cara Rasulullah). Jangan dilakukan secara berdiri. Buang air kecil berdiri adalah cara yang dilakukan oleh orang2x Yahudi dan Nasrani. ( H.R. Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasai.)

9. Hendaklah menggunakan tangan kiri ketika beristinjak @ hanya menyentuh kemaluan. Jangan menggunakan tangan kanan walaupun kita tetap akan mencuci tangan setelah memegangnya.(H.R Bukhari, Nasai, Muslim, Tirmidzi)

10. Seeloknya tidak bercakap – cakap di dalam tandas atau di bilik mandi dengan orang yang berada di dalam tandas atau di luar tandas. ( H.R Abu Daud, Ibnu Majah)

11. Tidak dibenarkan  berdua – duaan di dalam tandas, kecuali bagi suami isteri dibolehkan bersama dalam bilik mandi. Rasullullah S.A.W juga pernah mandi bersama isterinya.(H.R Abu Daud, Ibnu Majah).

12. Tidak dibenarkan menjawab salam ketika berada di dalam tandas kerana di dalam kalimah salam terdapat  lafadz Allah. Untuk menjawabnya cukup dengan sekadar berdehem sahaja ataupun sekadar memberi isyarat.(H.R Muslim, Tirmidzi, Nasai).

13. Benda – benda yang boleh digunakan untuk beristinjak adalah: air, batu, tanah liat yang keras dan kertas. Dan digalakkan menggunakannya ketika beristinjak sebanyak tiga kali atau dalam bilangan yang ganjil. (HR. Bukhari, Ibnu Majah)

14. Jangan membuang air di lubang binatang, di jalan tempat laluan orang, tempat berteduh, di sumber air, di tempat pemanduan, di pohon yang sedang berbuah, atau air yang mengalir ke arah orang yang sedang mandi atau mencuci (HR. Muslim, Tirmidzi).

15. Boleh membuang air kecil menggunakan Pisspot ( Takungan air kecil yang biasa digunakan oleh orang yang sakit). Rasulullah S.A.W biasa meletakkannya berdekatan dengan tempat tidur beliau. ( HR Nasai).

16. Tidak boleh beristinjak atau membersihkan kemaluan setelah buang air dengan memakai tulang atau kotoran binatang yang sudah sudah mengering. Rasulullah S.A.W melarangya kerana benda2x itu dinyatakan sebagai makanan bagi para jin. ( HR. Muslim, Nasai).

17. Jangan bercakap, makan, menyanyi dan bersiul selama berada di dalam tandas atau di blik air.

18. Disunnahkan agar menggunakan air dengan cermat. Rasulullah S.A.W biasanya menggunakan air dengan menggunakan sukatan seperti ukuran air untuk berwudhuk, buang air kecil dan untuk mandi.

19. Hati – hati dengan percikan air kencing kerana ini adalah salah satu dari bahayanya kencing berdiri. Rasulullah S.A.W menerangkan bahawa banyak orang disiksa di dalam kubur kerana tidak berhati – hati ketika istinjak dan tidak sempurna ketika wudhuk. ( HR. Bukhari, Muslim, Ibnu Majah)

20. Jangan menampakkan aurat di khalayak umum. Usahakan bertutup semasa membuang air atau pergi jauh sehingga tidak kelihatan oleh umum. Jangan samakan diri kita dengan binatang yang buang air di mana – mana saja dan terbuka begitu saja. (HR. Muslim, Tirmidzi)

21. Lelaki tidak dibolehkan melihat aurat sesama lelaki dan wanita tidak dibolehkan melihat aurat sesama wanita. (HR. Ibnu Asakir).

22. Dimakruhkan kencing di tempat mendi. Dikhuatiri sisa air kencing mengenai badan orang yang akan mandi di sana sehingga akan menjadi najis baginya. (HR. Tirmidzi).


23.Jari – jari yang tidak dibolehkan untuk instinjak adalah jari telunjuk dan ibu jari.
Contoh2x najis:

1. Kencing manusia (HR. Muttafaq ‘alaih)
2. Wadi, (cairan yang likat yang keluar mengiringi kencing). (HR. Ibnu Mundzir)
3. Kotoran Manusia. (HR. Bukhari)
4. Madzi, iaitu cairan yang keluar kerana dorongan syahwat. (HR. Bukhari)
5. Darah haid/ nifas.

P/s: Untuk penjelasan yang lebih baik tentang cara pelaksanaan.. Seeloknya diadakan muzakarah bersama Ustaz @ Ustazah.. utk mendapatkan penjelasan yg jelas dari segi praktikal. Takut tersalah paham saja jika sekadar membaca artikel ni saja.. sbb fahaman kita berbeza2x.. dan tidak dapat mengikut amalan Rasulullah yang sebenarnya.. Selamat Beramal... :)

Dipetik dari buku: Shahih Fikh Sunnah

No comments: